Naam: Marja van Oorschot
Woonplaats: Dalfsen
Opleiding: 2 jaar lerarenopleiding: Tekenen en Textiele Werkvormen, doctoraal Engels
Discipline: Schilderkunst, voornamelijk acrylverf, maar ook experimenten met andere materialen, b.v. lijm, textiel en zand.
Website: http://www.marja.exto.nl
Bijlage:
marja2010.jpg
marja2010.jpg [ 70.57 KiB | 1561 keer bekeken ]

Het kleurgebruik en de stijl in werken van schilders als Corneille, Sonia Delaunay en Henri Matisse zijn heel inspirerend voor Marja van Oorschot.
Matisse neemt in dit rijtje een speciale plek in, zijn werk geeft haar een blij gevoel. Meer hedendaags spreekt het werk van de Toyisten haar erg aan.
De stijl, maar vooral ook het kleurgebruik van deze schilders is steeds in haar achterhoofd aanwezig wanneer ze zelf schildert.
Een andere belangrijke inspiratiebron is Afrikaanse etnische kunst en Aboriginal kunst waarin symbolen zijn verwerkt.
Marja verdiept zich niet speciaal in deze symbolen, en wil met opzet niet teveel over de betekenis en gebruik ervan weten. Zo kan ze onbevangen, zonder in een bepaalde richting geduwd te worden schilderen en haar eigen symboliek vormgeven.
Ze koopt regelmatig boeken over etnische motieven, bekijkt de afbeeldingen, maar kopieert deze niet. Ze bezinken en komen later soms terug in een schilderij, maar dan wel in een eigen vorm.
Katten zijn ook een thema wat vaak terugkeert in het werk, ze heeft iets met katten en vindt het leuke inspirerende dieren.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: 'Dream' en 'Cats'
Dream - Cats.jpg
Dream - Cats.jpg [ 159.25 KiB | 1561 keer bekeken ]

Marja werkt niet volgens een vaste methode. Voor haar gevoel zit ze nog steeds in een experimentele fase. Toch herkennen steeds meer mensen in haar werk een eigen stijl, dit is vooral herkenbaar in de schilderijen waar ze puur intuïtief heeft gewerkt. Met intuïtief bedoelt Marja:"ik zit voor mijn lege doek en de enige voorbereiding is de kleuren die ik heb klaar gezet."
In het aantal kleuren wat ze klaarzet beperkt ze zich bewust omdat ze weet dat ze de neiging heeft om het letterlijk té bont te maken.
Een grove opzet over het gehele vlak vormt de basis. De compositie ontstaat vanzelf en tijdens het werken vormen zich ideeën die in het schilderij verwerkt worden.
Na een tijdje wordt duidelijk of er dieren- en/of mensen-elementen in komen, die worden gecombineerd met allerlei abstracte vormen (krullen, golven, stippen etc.).
Tijdens het werk wil ze niet oordelen over de inhoud, maar het is wel belangrijk dat de compositie blijft kloppen.
In de schilderijen probeert ze het zonnige van de zomer weer te geven, dit is haar favoriete seizoen, ‘s winters winter ‘verpietert’ ze helemaal. Wanneer ze schildert en in een ‘flow’ komt vergeet ze alles om zich heen, het schilderen gebeurt intuïtief. Het is voor haar een prettige manier om het dagelijks leven aan te kunnen.

Een methode die ze graag toepast is het afdekken van stukjes schilderij met fotolijm. Als de lijm droog is kan erover heen geschilderd worden waarna de lijm er weer afgetrokken wordt. Het is meestal een verrassing wat er dan over blijft. Daarna werk ze het resultaat verder uit met verf, zo ontstaat een afbeelding die uit lagen bestaat.
Portretten worden wel volgens een vaste methode geschilderd; het gezicht wordt grof opgezet (met verschillende foto's als hulpmiddel), eerst de vorm, de verhouding en kleurvlakken waarna het laag voor laag verder uitgewerkt wordt.
Voor de dierenschilderijen (meestal katten) schetst Marja eerst "uit de losse pols" waarna ze deze opvult met kleuren. Hierin gebruikt ze verschillende stijlen waarbij compositie en evenwicht steeds belangrijk zijn.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Sprookstad
sprookstad1.jpg
sprookstad1.jpg [ 77.73 KiB | 1561 keer bekeken ]

Er zijn twee werken die bij Marja een speciale plek innemen.
Allereerst is dat het schilderij “Sprookstad”. Het is het eerste schilderij waar ze zich bewust beperkt heeft tot het gebruik van rood- en blauwtinten.
“Er zit een soort hypnotiserende diepte in. Ik kan er lekker in "afdwalen" met mijn gedachten en fantasie. Ik heb hem nu weggezet, ik ben bang dat ik het mooie er van af zal kijken.”
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Diepte
diepteb.jpg
diepteb.jpg [ 116.41 KiB | 1561 keer bekeken ]

Een ander werk wat een speciale plek inneemt is “Diepte” hierin heeft ze voor zichzelf een prettige plek geschapen om te zijn. “Als vanzelf komen dan waterdragers, zonnige kleuren, maar ook de versieringen die ik zo mooi vind, en dieren, want die staan altijd dichter bij de natuur.”
De drukte van het dagelijkse leven, de “zappcultuur”, de grote keuzemogelijkheden, zoals bijvoorbeeld alleen al in de supermarkt zijn dingen waar Marja moeite mee heeft.
Ze laat zich er soms ongewild in meeslepen en dat maakt erg onrustig. Het is jammer dat mensen zelden de tijd en rust vinden om stil te staan bij de schoonheid in de dingen om hen heen
In haar dromen komt dat aan de oppervlakte. De behoefte aan meer rust en overzicht in het leven is moeilijk te bereiken. Iets van die eenvoud en rust vindt ze terug in o.a. de Afrikaanse kunst en cultuur; “ men bezit weinig, mag blij zijn wanneer er elke dag eten en drinken is. Ik hou van het oerritme, de Afrikaanse zon, de mooie mensen en hun kracht. Rituelen en symboliek horen bij hen”.
“De kleurvlakken in “Diepte”kun je ook zien als vakjes, venstertjes waar je in kan stappen, naar een andere wereld”.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Fun
funb.jpg
funb.jpg [ 49.53 KiB | 1561 keer bekeken ]

Marja is geen fulltime kunstenaar, sinds ze is verhuisd en een eigen atelier heeft schildert ze zoveel mogelijk, wat haar ontwikkeling positief beïnvloed heeft.
Wanneer ze een opdracht heeft kan het zijn dat ze daar tijdelijk wel fulltime mee bezig is. Zo heeft ze nu een opdracht om de inrichting van een praktijkruimte voor kinderpsychotherapie, vormgeving van website en logo’s te ontwerpen.
Zodra haar 3 kinderen naar school zijn gaat ze schilderen, of, wanneer de inspiratie minder is, maakt ze poppen of andere dingen van textiel.
Naast het schilderen is Marja vrijwilliger bij de wereldwinkel en verricht ze veel (creatieve) klusjes voor de school van haar kinderen, zoals meehelpen bij een les of workshop.

Marja is lid van de werkgroep van galerie “Het Kunstpunt’ van de Stichting "Kunst om Dalfsen". Zij regelt daar exposities en richt die samen met anderen in.
Deze stichting regelt ook elk jaar voor haar leden een etalage in een Dalfser winkel als expositieruimte “Kunst te Kijk".
Hiernaast is ze sinds kort aangesloten bij de "Kunstkring Zwolle", een kunstuitleen op niet-commerciële basis.
Jaarlijks staat ze op de kunstmarkt in Dalfsen en de "hip en handgemaakt-markt" in Deventer en doet ze mee met de kunstroute van “Kunst om Dalfsen”, waarbij de tuin en veranda ingericht wordt als galerie.
Mond op mondreclame is naast de websites en exposities een goede manier gebleken om haar netwerk uit te breiden; in haar woonomgeving is ze inmiddels aardig bekend. Als de kinderen op school hun werkstukken mogen tentoonstellen vragen de leerkrachten o.a. aan haar om wat eigen werk erbij te zetten, zo komen er af en toe ook opdrachten binnen.
De hoofdsite van Marja is haar exto-site. Daarnaast heeft ze nog een website; www.marachtig.nl . Deze kan ze alleen niet zelf wijzigen vandaar dat nieuwe werken vooral op de exto-site komen. Er staan links op naar www.marja.exto.nlen naar Flickr (onder de naam Marachtig).
Verder heeft ze nog een site op www.etsy.com, onder de naam "Marlike", een vertaling van Marachtig. Ook is ze te vinden op Hyves.


Heb je nog vragen aan Marja? Stel deze hier!

Liesbeth Daale